Az 1956-os Forradalom előzményei az egri Pedagógiai Főiskolán

Az 1956-os Forradalom előzményei az Egri Pedagógiai Főiskolán.

Az országot lázban tartó események Egert is felbolygatták. A pesti események hire ide is eljutott. A rádió, az ujságok tele voltak a különböző értelmiségi viták, rendezvények,  gyűlések híradásával. Egerben is megindultak a nyilvános viták a helyi értelmiségiek, irók, újságirók, szinészek aktív részvételével a Kossuth Klubbsn. Egerben a Kossuth Klub azt a szerepet töltötte be, mint Pesten a Petőfi Kör.

A klubban zajló vitákban a  bekapcsolódott a főiskola ifjúságe is,  többek között Sklánitz Vince és Nagy Pali . Ők ketten irói, szerkesztői voltak a Főiskola lapjának  az Ifjú Nevelőnek, melyben beszámoltzak az eseményekről.

Október elejétől a Főiskola tanulási rendjével foglalkozó vitanapokat rendezet.  A főiskolai DISz szervezet a témához kapcsolatódó  foglalkozásokat, előadásokat, szemináriumokat tartott.  A rendjényen, a szakmai  vitanapokon  a nagy előadó terem egyre szűkebbnek bizonyult. Különösen az október 20-21-i napokon, szombaton és vasárnap.Ekkor már eljutott a hir, hogy Pesten is, Szegeden is az egyetemeken – régi új - ifjúsági szervezet – a  MEFESz. alakult. 

Szombaton  a reggeli után  elkezdődött  naggyűlés vasárnapra is áthúzódott és  ebéd szünet után folytatódott. Az elhangzott javaslatok egyre hangosabbak lettek a hibák felsorolásából egyre gyakrabban a helyes megoldás követelése lett.

Én első éves hallgató voltam, akit két évig sehova nem vettek föl, mert a debreceni Református  gimiben végeztem, most is csak Veres Péter közreműködésébel vettek fel, akivel levlezéses kapcsolatba kerültem, segített, de ki is józanított „ – Kedves Öcsém! Lelkesedésed, tanulni akarásod szép dolog, de siha ne szakadj el lélekben, gondolkozásodban azoktól, akik szenvednek, akik megértésre, segítségre, a tiedre is várnak.”Megértettem, közérthetően leírta vallomását: - „ Népben – nemzetben gondolkozni, cselekedni”. Egy életre szólt – azt hiszem sikerült így élnem. 

A felvételi beszélgetésen, amikor Julow Viktopr tanár úr azt kérdezte, miért jelentkeztem a Főiskolára?  - azt feleltem, Szeretnék tanulni irodalmat, újabb ismereteket, a múlt eseményeit olvasni, kutatni a könyívtárban, hogy felkészült, jó tanító lehessek. Elkeserítő dolgokat mondott. – Nem akrom lelkesedésedet lehűteni, de készülj fel, erre itt nagyon kevés lehetőségelesz.Nagyon sok a kötött foglalkozás, a szeminárium, amelyeken  kötelező résztvenni.

Természetesen volt véleményem, és egítettem követeléseink megfogalmazásában is. Vasárnap délutánra körvonalazódtak azok a legfontosabb javas latok, kritikák, változtatni akart követelések, amelyekből végül is össze lehetett állítani,  a pesti és  a szegedi 16 pont mintájára saját  követelésünket:  

 

Az egri Pedagógiai Főiskola Hallgatóinak 12 pontja

1)      Politikailag és erkölcsileg egyenrangúak vagyunk tanárainkkal és vezetőinkkel, tehát követeljük, hogy ebben a szellemben tárgyaljanak velünk.

2)      Kivánjuk a kötelező orosz csökkentését, a fakultatív oktatás bevezetését. A marxizmust heti két órában oktassák. A szemináriumokt(?) gyakorlását tegyék fakultatívvá,minden hallgató számára egy, általa vállasztott gyakorlatot, vagy szemináriumot  látogassa és ebből ne adjanak osztályzatot.

3)      Az ifjúság hazafias nevelését helyezzék nemzeti alapokra. A pedagógia tudományát tegyék nemzetibbé. Ne csak emlegessék Apáczai Cseri Jánost, Coméniust, Tessedik Sámuelt, stb. hanem műveiket is publikálják. Használják fel a megyer pedagógia hagyományait a régebbi időktől a ma élőkig. A pedagógiai oktatást tegyék gyakorlatibbá. Emeljékn a módszertani órák szinvonalát, hasznosságát.

4)       Követeljük a fakultativ nyelvoktatás azonnali megvalósítását. A honvédelem oktatásának heti két órában való megvalósításá. A honvédelem elméleti jegye csak a rendfokozatban mutatkozzék. Főiskolai és egyetemi alakulatokat fegyvernemenként külön ezredekben, kiváló tisztek képezzék. A fenti módozatú tartalékos tiszt képzés mai rendszerét helyesnek tartjuk.

5)      Vizsgálják felül az államvizsga rendszert! Amiből szigorlatozunk, még súlypontozva se legyen államvizsga, amiből államvizsgázunk ne legyen harmad év végén kollokvium. Csak pedagógiából és a szaktárgyakból államvizsgázzunk. A szakdolgozatok beadási határidejét évvégéig hosszabbítsák meg.

6)      A nem demokratikusan választott DISz vezetőség azonnal mondjon le. Egyetértünk a szegedi egyetemi ifjúság által megfogalmazott Új MEFESZ szervezeti szabályzattal, mely leszögezi: a MEFESZ ifjúsági szervezet a pártota szocializmus építésének útján. A MEFESZ – független, szabad ifjúsági szövetség, amelynek eszmei alapja a marxizmus – leninizmus . a DISZ szervezet nem tudta megfelelően képviselni az egyetemi ifjúság érdekeit, ezért tartjuk szükségesnek külön szervezet létrehozását. A MEFESZ  legfelsőbb formául az országos egyetemi parlamentet ismeri el.

7)      Nyilvánítsák a diákszállókat önálló gazdálkodási szervekké! Legyen általunk választott önkormányzati  szerve! A szálló igazgató és a gondnok tevékenysége csak adminisztrativ jellegű legyen! Az önkormányzati szerv az illetékes beavatkozó szervvel szemben is vétó joggal bírjon! A miniszter vonja vissza idevonatkozó helytelen rendeleteit!

8)      Követeljük a titkos káderlap-rendszer felszámolását! A káderezés nyilvános és mindenki által megtekinthető legyen! Követeljük a származási kategóriák tényleges megszüntetését! Kövveteljük, hogy az igazságtalanul kizárt Vladár Klárát nyilvános ülésenerkölcsileg elégtételben részesítsék.

9)      Szervezzen a főiskola állami támogatással ledvezményes hazai és külföldi utazásokat nemcsak a tanárok és a földrajz szak , hanem minden főiskolás részére. Kérjük, hogy havonmta  egy 50%-os utazási kedvezményt adjanak, valamint már most adjk meg a pedagógiai főiskolásoknnak és a tanárszakos egyetemistáknak minden pedagógust megillető nyári utazási kedvezményt.

10)  Vegyék ki a főiskolások étkeztetését a Felső magyarországi élelmezési vállalat kezéből! Külön főiskolai menzát kérünk! Követeljük a menza forintnormájának napi 15,- Ftra való emelését.

11)  Követeljük legnagyobb nemzeti ünnepeink munkaszüneti nappá nyilvánítását! Március 15-e pirosbetűs nemzeti ünnep, október 6-a nagy vértanuink emléknapja nemzeti gyásznap legyen.

12)  Tizenegy pontunkra  általános elvi válaszokat nem fogadunk el! Azonnali gyakorlati intézkedéseket követelünk!

                           Határidő: 2 hét.

Amennyiben ez alatt az idő alatt követeléseinket nem teljesítik, a pesti, a szegedi és más városok egyetemi, főiskolai allgatóival együtt az egri pedagógiai főiskola hallgatói is tüntetéssel fejezik ki elégeddetlenségét.

           A fenti 12 pontot egyhangúan elfogadta  a főiskola hallgatósága az  1956. Október 21-én tartott ifjúsági nagygyűlésén,                melyet az – aznap alakult – „ Kossuth Kör hívott össze.       Egy-egy pont megfogalmazásában tevbékenyen résztvettem            én is. Nem tudtuk hány óra van, teljesen besötétedett. 8 óra is elmult, mire megérett a gyűlés arra, hogy kimondja az                  Egri Pedagógiai Főiskolán is magalakult a MEFESz.

             A megalakulással egyidejüleg megválasztották a vezetőséget is. Engem 3. nak javasoltak – két harmadik évfolyamos             hallgató – Sklánitz Vince és Nagy Pali után – legyen egy elsőéves hallgató is az elnökségbe. Még 4-5  főt válasz-tottak             – 7-9 tagú lett az elnökség. Én elnökhelyettes lettem. Ekkor behozták a DISz titkártól a meghívót, melyben 1956.             Októner22-én reggel 9 órára összehívták a DISz. Szervezetek vezetőinek országos értekezletét. A főiskoláról 2 főt             hívtak meg. Én lettem az egyik, mint aki jól meg tudja fogalmazni követeléseinket.  Jól, értelmesen beszél- így             javasoltak. ( innen gyökerezik későbbi Népbírósági tárgyalásomon elhangzott vád, hogy szónoki képességét a népi             demokrtaikus államrend megdöntéséreirányuló izgatásra használta.